online marketing

Wat is online marketing?

Het doel van online marketing is om over het internet te kunnen communiceren met als doel meer klanten te krijgen. Er zijn zoveel vormen van online marketing, maar het begint met het aantrekken van je doelgroep. Naar je website of social media pagina. Er zijn nog meer manieren van klanten trekken, dit kan bijvoorbeeld met de e-mail. Tegenwoordig leven wij in een tijd waar dit zelfs via whatsapp kan. 

Online Assistants

Wat houdt marketing in?

Feitelijk gezien is online marketing het promoten van een product of dienst op het internet, vaak is het doel om het product of dienst te verkopen, hierdoor beïnvloed je hun keuze en zorg je dat ze voor jou als klant kiezen. Klinkt simpel, is het niet altijd.Marketing gaat namelijk veel verder. Kies je via dit medium. (Medium is waar je de informatie mee verstuurd.) Dan kan je bewust selecteren van de online kanalen die een positieve werking hebben op je eigen doelen. Tegenwoordig is de doelstellingen vaak verschillend. Je kan de populariteit van je bedrijf bijvoorbeeld willen vergroten of de klantenloyaliteit. Niet elk bedrijf wilt hetzelfde, en daarom zijn er zoveel verschillende mogelijkheden met marketing. 

Pull & Push

In totaal zijn er twee soorten strategieën die je kan inzetten om je boodschap te verspreiden. Deze twee begrippen betekenen dan ook niet hetzelfde. Je kan deze twee strategieën ook combineren.  

Push

Bij de strategie push probeer je zoveel mogelijk mensen te werven met de wet van getallen. Als je een bepaald aantal mensen verteld over jouw boodschap is er altijd een kleine groep mensen die geïnteresseerd is in wat jij aanbiedt. Doordat bijvoorbeeld de betreffende persoon precies hetgeen nodig heeft wat jij aanbiedt. Daarnaast kan iemand zich ook opeens realiseren dat jouw product of dienst een bepaalde behoefte vervuld. Met push marketing bereik je altijd wel klanten. Om nog meer mensen te verven heb je meer budget nodig. Ook heb je offline push marketing, dit is bijvoorbeeld de radio, billboards of de tv. Bij online kun je denken aan display campagnes of email marketing. 

Pull marketing

Pull marketing is niet perse meer doeltreffend dan push marketing. Als we alleen kijken naar het budget en bereik. Pull marketing heeft wel een grotere kans om klanten te werven. Pull marketing adverteer je met een product of dienst waar mensen naar op zoek zijn en dus behoefte aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan een product dat juist daar nodig is, dan heb je alles op de juiste plaats met het juiste product. Als je aan  Push marketing online denkt denken mensen al snel aan Google. Ook daar wilt een klant de juiste producten vinden waar hij/zij op dat moment behoefte aan heeft. 

Voordelen

Veel bedrijven vinden offline marketing nog steeds erg interessant  omdat ze via zo bepaalde marketingdoelen kunnen behalen. Maar wat zijn nou de voordelen van online marketing? De markt online groeit snel, ieder jaar komen er nieuwe gebruikers bij. Als je een target hebt (moeilijk woord voor doeleinde) dan kan je gerichter werken.