Klanten en meningen
Als ondernemer is je bedrijf vaak dagelijks in contact met klanten. Zakelijke klanten? Consumenten? Noem het maar op. In deze dagelijkse contacten gaan er altijd gedachtes langs. Je ziet ze niet altijd, maar ze zijn er wel. Gebruik je CRM? Of vraag je je nu af “Wat is CRM?” CRM is een van de middelen beschikbaar voor ondernemers. Hiermee kan je zien wat je misschien over het hoofd gaat, zoals de meningen en informatie van klanten, ook kan je zien hoe tevreden mensen zijn. Is het niet een goed idee om de mening van je klanten in te zien?
Feedback verzamelen
Met of zonder CRM systeem, het is zeker handig om feedback te verzamelen. Deze feedback kan je bedrijf zwaar verbeteren. Iedereen heeft zijn zwakke punten, sommigen hebben een blinde hoek; ze zien niet wat er mis gaat. Sommige geloven klanten niet. Het is best een verantwoordelijkheid. Jij wilt een leuk product, maar klanten hebben een andere mening. Hoe los je dit op? Eerst moet je feedback verzamelen, dit kan je doen via CRM, Social Media, door enquêtes en nog veel meer methodes. Het doel is om zo veel mogelijk feedback te bemachtigen voor de volgende stap.
Wat doe je met de meningen?
Je hebt als het goed is nu veel meningen opgeslagen en tevoorschijn komen. Wat nu? Klanten willen vaak iets speciaals, maar vaak zie je ook dat klanten het met elkaar eens zijn. Kijk door de meningen heen, is er iets wat er vaak inkomt? Ja? Nee? Schrijf ze ergens op. Deze meningen zijn belangrijk. Snap je ze niet? Misschien moet je je proberen door de ogen van een klant je product te zien. Wat is je product? Wat is er handig aan? Is er iets wat niet handig is of een stap wat veel tijd kost? Meningen zijn onvergeetbaar, gebruik ze dagelijks voor een succesvol bedrijf.