zelfroosteren-inzetten

Hoe je het beste freelance opdrachten kunt binnenhalen

Je hebt besloten dat je als zelfstandige verder wilt, want met jouw kennis, ervaring en kwaliteiten kun je als Zzp’er een hoop geld verdienen. Daarom registreer je jezelf als ondernemer bij de Kamer van Koophandel en zeg je je baan op. Maar de grote vraag is natuurlijk hoe je als Zzp’er het beste freelance opdrachten kunt binnenhalen. Die heb je immers wel nodig als je ook een rendabele business wilt voeren. In onze blog geven we een aantal handige tips en trucs over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Op zoek naar het onderscheidend vermogen

Je bent vast en zeker niet de eerste en ook niet de laatste die in jouw vakgebied besluit om voor zichzelf te beginnen. Daarom is het ook belangrijk dat je op zoek gaat naar het onderscheidend vermogen. Waarom zouden klanten voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent, wat is jouw meerwaarde en hoe zorg je er voor dat je freelance opdrachten binnenhaalt? Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen als je met je business aan de slag gaat. Wanneer je het onderscheidend vermogen hebt gevonden en gebruikt om klanten enthousiasmeren, zul je zien dat het ook makkelijker wordt om opdrachten binnen te halen.

Freelance opdrachten binnenhalen? Wees zelfverzekerd!

Het is belangrijk dat je potentiële klanten het gevoel krijgen dat ze eigenlijk niet om je heen kunnen en dat bereik je alleen door zelfverzekerd te zijn en ook door sterk te communiceren. Zowel in online of persoonlijke meetings als in schrift op een website of blog. Je weet immers al dat je in staat bent om de opdracht deskundig uit te voeren, want je bent niet voor niets Zzp’er geworden. Je bezit de kwaliteiten en de competenties om een opdracht goed uit te voeren. Dus hier kun je ook het beste 100% achter staan. Dat is niet arrogant, het is juist sterk als klanten het gevoel krijgen dat jij de aangewezen persoon bent om in te huren.

Freelance opdrachten binnenhalen en wat doen de concurrenten?

In heel veel gevallen kun je freelance opdrachten binnenhalen op basis van de gunfactor. Als je een goede klik hebt met een potentiële klant, is de kans groter dat je de opdracht krijgt. Desalniettemin spelen de prijs en service ook een belangrijke rol in het geheel. Tegenwoordig kijken opdrachtgevers niet meer alleen naar de prijs, maar vooral in hoe de prijs in verhouding staat tot de service die je verleent. Daarom is het goed om je prijzen en dienstverlening te vergelijken met dat van je concurrenten. Dan weet je zeker dat je op dat gebied in ieder geval op de weg weg zit.

Between: de succesvolle verbinding tussen talent & opdrachtgevers

Zorg ervoor dat je gevonden wordt

Als zelfstandige ruil je een gestructureerde werkweek in voor iets meer vrijheid in hoe je jouw uren indeelt. Maar je werkt in de regel meer en harder dan wanneer je in loondienst bent. Je bent feitelijk continu bezig! Is het niet met een opdracht dan is het wel met het nadenken over je businessplannen of met het invullen van de administratie. Daarnaast moet je ook tijd investeren in jouw zichtbaarheid, maar klanten kunnen je alleen benaderen wanneer je gevonden wordt. Bijvoorbeeld via Google of op social media kanalen, zoals LinkedIn. Door hier veel tijd en soms ook geld in te investeren kun je jouw zichtbaarheid vergroten en is de kans ook groter dat je freelance opdrachten binnenhaalt.