Promofit

Hoe ecologische presentjes van Promofit de reclame-karavaan redden kunnen

In een wereld die steeds duurzamer wordt, is het gek dat veel relatiegeschenken en give-aways op beurzen en festivals nog steeds van plastic worden gemaakt. Sterker nog: vaak zitten deze presentjes ook nog eens in plastic verpakt. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven in Nederland, zoals het Brabantse Promofit, die hun best doen het verbruik van plastic te minderen en juist proberen meer en meer ecologisch verantwoorde cadeaus in de markt te zetten. Hier liggen kansen voor bijvoorbeeld de organisatie van een grote wielerronde.

De reclame-karavaan toetert en zwaait, maar geeft niets meer weg

Wie in 2022 de Vuelta in Utrecht bezocht, zal het ongetwijfeld gemerkt hebben: de reclame-karavaan reed voorbij zonder met presentjes rond te strooien. Waar je in het verleden bijna verdronk in een zee van t-shirts, bekers en petjes van ploegen als Euskatel en Movistar, werd er nu alleen gezwaaid en getoeterd. Beter voor het milieu, zo werd door de organisatie gesteld. Inderdaad waar, maar ook een beetje saai. Voor de wielerploegen betekent het verbod op het weggeven van promotieartikelen een gemiste kans op extra goodwill en naamsbekendheid.

Promofit

Bamboe, tarwestro en kurk kunnen uitkomst bieden

Het zou voor de organisatie van deze wielerronde (en andere rondes) een goede optie zijn eens te kijken naar de vele mogelijkheden die er zijn op het gebied van eco-sponsoring. Producten van bamboe, zoals bamboe pennen of sleutelhangers, hoeven niet veel te kosten. Ook van tarwestro en bijvoorbeeld kurk kunnen veel ecologisch verantwoorde gesponsorde objecten gemaakt worden. Het zou een uitkomst zijn voor de reclame-karavaan, want voor alleen wat getoeter en gezwaai komen mensen niet langs de wielerbaan staan.