Room manager

Facilitaire dienstverlening: onmisbaar voor je bedrijf

Facilitaire dienstverlening, misschien heb je de term wel eens langs horen komen. Maar wat houdt het precies in, die facilitaire dienstverlening? Een precieze definitie is moeilijk om te geven, omdat onder facilitaire dienstverlening een heel scala aan werkzaamheden (kunnen) vallen. Waar het eigenlijk op neer komt: facilitaire dienstverleners zorgen ervoor dat alles rondom de plek waar je werkt (bijvoorbeeld een kantoor) goed geregeld is en dat er sprake is van maximale efficiëntie. We leggen je uit welke taken er onder facilitaire dienstverlening vallen, wat de aanzienlijke voordelen zijn en technieken er kunnen worden aangewend in deze context.

Taken die onder facilitaire dienstverlening vallen

Alle zaken op orde, en maximale efficiëntie. Daar gaat de facilitaire dienstverlening dus over. Om te beginnen kan daaronder vallen: het beheer van de fysieke ruimte van een organisatie. Daarbij moet je je voorstellen dat elke werkplek wel zo’n fysieke ruimte heeft. Of iedereen in een organisatie moet thuis werken natuurlijk, maar meestal is dat niet het geval. De fysieke ruimte hangt af van het soort bedrijf waar je werkt. Een kantoor zal een heel andere behoefte aan onderhoud en beheer hebben dan een kasplantage, om maar eens wat te noemen. Onder de fysieke ruimte vallen in ieder geval de gebouwen, de ruimtes, de infrastructuur en (mechanische) systemen. En zo zou je nog talloze factoren op kunnen noemen.

Facilitaire dienstverlening is een brede zaak

Je kan je voorstellen dat de fysieke ruimte heel breed gebruikt kan worden. Met andere woorden: de gebouwen, ruimtes, systemen en de infrastructuur worden in verschillende contexten gebruikt. Ten aanzien van deze verschillende fysieke elementen kunnen bijvoorbeeld belangrijk zijn: veiligheid, beveiliging, financiën, klantenservice en logistieke indeling. Zo zie je dat elke fysieke ruimte zijn specifieke behoeftes heeft, die op veel verschillende manieren tot uiting kunnen komen. Bijvoorbeeld: de beveiliging van een kantoorpand werkt anders dan die van een fabriek. Hoe heeft het personeel toegang tot een fysieke ruimte? Wil je dat iedereen zomaar overal mag komen, of niet? Dat zijn ook vragen waar facilitaire dienstverlening zich mee bezig houdt.

Een goede manier van werken in de facilitaire dienstverlening

Er zijn een aantal best practices die bedrijven kunnen volgen voor een effectief facilitair management. In de eerste plaats is het belangrijk om voor jouw bedrijf relevante software te gebruiken om activiteiten te plannen, beheren en bewaken. Het is ook belangrijk om sensoren te gebruiken om gegevens te verzamelen over de fysieke ruimte. Wat ook het verschil kan maken om de kosten van faciliteiten te beheren is door inkoopstrategieën te ontwikkelen en te onderhandelen over prijzen met leveranciers. Dit alles kan uiteraard digitaal gebeuren. Facilitaire dienstverlening specialisten moeten ook regelmatig inspecties uitvoeren om ervoor te zorgen dat alle faciliteiten in goede staat zijn. Ze moeten ook ervoor zorgen dat alle faciliteiten aan de veiligheids- en gezondheidsregelgeving voldoen. Zo blijft de kwaliteit hoog en kan jouw bedrijf op topniveau blijven presteren.