Vraag je jezelf als kleine ondernemer ook wel eens af waar en hoe je op een betaalbare manier je bedrijf kunt promoten? Grote ondernemingen lijken soms een ongelimiteerd marketingbudget te hebben en overal waar je kijkt kom je de ene na de andere nieuwe reclamecampagne tegen. Zelfpromotie hoeft je echter geen duizenden euro’s te kosten. Het is bovendien ook niet ingewikkeld om je eigen reclamecampagne op te zetten.

 

Doe onderzoek naar de markt

Je weet zelf het beste hoe het product of de dienst dat je aanbiedt in elkaar zit en voor welke doelgroep dit geschikt is. Doe onderzoek naar de lokale markt waar je gevestigd bent en kijk naar wat de concurrentie doet. Als voorbeeld zie je grote energiemaatschappijen vrijwel in ieder reclameblok voorbijkomen, een kleinere speler als Gazprom Energy zie je misschien niet dagelijks op televisie adverteren maar wél in gerichte promotionele acties naar bijvoorbeeld ondernemers toe. Door goed in kaart te brengen wat je directe concurrenten doen, kun je daar op lokaal gebied mee meeliften. Bepaal realistische doelstellingen die je wilt bereiken. Dit kan zijn in een bepaald aantal volgers op verschillende social media of abonnees op de nieuwsbrief van je onderneming.

 

Houd je marketingcampange betaalbaar

Zelfpromotie is ook voor een beginnend en kleine ondernemer betaalbaar. Zo mag je de kracht van social media niet onderschatten. Het aanmaken van een profiel voor je onderneming is doorgaans gratis en door dit profiel te delen met anderen krijg je al snel meer bekendheid. Zorg voor interessante weetjes en feiten die je op regelmatige basis met je volgers deelt. Schrijf een wedstrijd of een prijsvraag uit en je zult zien dat gratis promotie wel degelijk succes kan hebben. Vermeld op je bedrijfswebsite ervaringen en recensies van tevreden klanten en link deze naar de profielpagina’s. Je zult zien dat promotionele activiteiten op deze manier nieuwe inkomsten en klanten genereren en dat met een beperkt marketing budget.